Eineåsen Huseierforening

Årsberetning 2020

ÅRSMELDING 2020

Styret har bestått av følgende medlemmer

 

➢ Eivind Baunan (leder og sekretær)                      Stian Kristensens vei 35

➢ Arne Junker Østensen (kasserer)                        Anna Kreftings vei 6

➢ Elisabeth Prøsch   (styremedlem)                        Stian Kristensens vei 67

➢ Thor-Halvar Lindrup: (styremedlem)                    Stian Kristensens vei 18

➢ Torunn Olsen Røv: (styremedlem)                                   Anna Kreftings vei 26

➢ Ellen Toft Bysveen: (styremedlem)                      Anna Kreftings vei 58

 

Fra Juni 2020 har styret bestått av

 

➢ Vera Perminow (Styreleder)                                 Anna Kreftings vei 48

➢ Arne Junker Østensen (kasserer)                        Anna Kreftings vei 6

➢ Elisabeth Prøsch   (styremedlem)                        Stian Kristensens vei 67

➢ Kjersti Hertzenberg-Nafstad: (styremedlem)        Anna Kreftings vei 32

➢ Espen Røang: (styremedlem)                               Stian Kristensens vei 22

 

Ett styremedlem fra område B mangler fremdeles og etter vedtektene bør også dette feltet være representert.

 

Det er avholdt 6 styremøter i 2020

13. Januar, 24. Februar, 2. Juni, 31. August, 9. November og 14. Desember.

I tillegg vil det avholdes minst ytterligere 1 møte i 2021 før generalforsamlingen.

 

Utover de ordinære styremøtene har det vært en rekke korrespondanser mellom styret via epost og sms, samt uformelle samtaler som anses fri for referatplikt.

 

Formål

 

Huseierforeningen skal ivareta og koordinere medlemmenes felles interesser som huseiere og medeiere av fellesareal, med sikte på oppnåelse av et trivelig bomiljø.

Disse begrepene er dynamiske og følger utviklingen parallelt med samfunnet og folks handlingsmønster for øvrig. Når vi bor i rekkehus er vi også den del av et fellesskap hvor individuelle valg for egen eiendom kan komme i konflikt med en nabo sine forventninger.

Styret oppfordrer alle medlemmer til å sette seg inn i vedtektene som er vedtatt på tidligere Generalforsamlinger.

Disse finner du på hjemmesiden til Huseierforeningen.

 

 

 

 

 

Informasjon til medlemmene

Året 2020 kommer vi til å huske som et svært spesielt år. Ingen har sluppet unna de pålagte restriksjonene og enkelte har opplevd Covid-19 på nært hold blant familie eller venner. Noen har hatt det tøffere enn andre, men vi ser alle frem til at pandemien skal avta innen nær fremtid.

Generalforsamlingen ble utsatt etter en vurdering i styret og det kom bare et par dager senere et nasjonalt forbud mot å samle over 50 personer innendørs.

Det var derfor fint å kunne gjennomføre en forsinket utgave utendørs ved lilleskogen den 22.06.2020.

 

 

 

Det er i løpet av året sendt ut følgende informasjon til medlemmene:

➢    Info om elbillading, infrastruktur, tidspunkt for åpning av garasjer m.v, et firesifret antall eposter rundt dette.

➢    Utsettelse av Generalforsamling

➢    Info om rotter/skadedyr

➢    Planarbeid for Eineåsen Ungdomsskole inkludert supplerende orientering gjennom året

➢    Info om dugnader

➢    Bytte av ruter til internett

➢    Ny innkalling til ordinær generalforsamling

➢    Info om arbeid på vannledning og skogsarbeid ved Eineåsen

➢    Referat fra generalforsamling

➢    Eltilsyn i garasjer og utbedring av avvik

➢    Ekstradugnad 6- 8.november med fliskutter

➢    Tenning av julegran

➢    Oppfordring vedrørende kjøring og parkering

➢    Påminnelse om fyrverkerivett

 

 

 

Huseierskifte

Styret skal ha beskjed fra selger om eierskifte slik at adresselisten over huseierforenings

medlemmer er korrekt, eventuelt minne eiendomsmegler på at det sendes en eierskiftemelding. Styret sender ut et "velkomstbrev" med informasjon til nye huseiere.

I tillegg legges det ut informasjon på hjemmesiden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nye beboere:

I løpet av 2020 ble følgende eiendommer solgt:

 

Stian Kristensens vei 16

Anna Kreftings vei 44

Anna Kreftings vei 30

 

Vi ønsker alle nye naboer velkommen til oss. Vi ser frem til å bli bedre kjent med dere og håper dere vil trives her i grenda.

 

 

 

Dugnad og vedlikehold

Det ble avholdt vårdugnad, men uten den vanlige grillingen og det sosiale samværet vi er vant til. Styret hadde bestilt containere til helgen 8.-10. mai slik at hver enkelt husstand kunne få kastet hageavfall fra egen eiendom, men også kvist og avfall fra fellesarealene hvor det var behov for opprydding. 

Høstdugnaden fant sted i tidsrommet 15-20 oktober. Også denne gangen var samtlige containere fylt opp.

 

Trefelling

Styret har ikke mottatt noen saker vedrørende dette i løpet av året.

 

Asfaltarbeid

 

Ingen gjennomførte eller planlagte arbeider i denne perioden.

 

 

Gatelys

 

Det ligger en link på Huseierforeningens hjemmeside hvor adressen til gatelyset kan legges inn og Kommunen/Hafslund får beskjed om å komme ut å rette.

 

Elbillading

 

Et av de mest omfattende prosjektene i Huseierforeningens historie ble gjennomført vinteren og våren 2020. Samtlige 6 sikringsskap i garasjeanleggene ble skiftet ut. Det ble økt inntak av kapasitet inn til disse og infrastruktur for elbil lading ble montert for å sikre at alle kan få ladeboks i sin garasje med en smart og sikker lading.

Det ble en møysommelig prosess helt fra første infomasjonsmail ble sendt ut 8. Januar.

Men 25. mai kunne endelig hver av beboerne med installert ladeboks få tilsendt informasjon og brukerveiledning med beskjed om at elbilene nå kunne lades på anlegget.

Det er ikke lenger anledning til å lade fra egen stikkontakt eller med skjøteledning i garasjen.

Har du elbil eller ladbar hybrid så skal ladeboksen i garasjeplassen benyttes.

 

Det ble forsøkt etter beste evne å informere underveis og fortløpende til alle slik at ingen skulle være usikre på fremdriften. Det fungerte ikke alltid etter planen fordi Datek kunne ta kontakt og endre den fremlagte planen på relativt kort varsel.

De opplevde noe utfordring internt med sine folk, hvilket endte med at de byttet ut laget som jobbet for oss.

Styret sendte i etterkant en evaluering med tydelige signaler på hva vi ikke var fornøyde med av gjennomføringen med prosjektet. Det har ikke kommet noe tilsvar på dette brevet, men vi ser at en del arbeidstimer er godskrevet oss og tross alt fungerer anlegget uten videre problemer.

Eineåsen Huseierforening eier infrastrukturen til ladeanlegget og man får vurdere på et senere tidspunkt om vi skal velge en annen driftsoperatør eller videreføre serviceavtalen med Datek.

 

Ønsker du å bestille ladestasjon så skal du sende en e-post til følgende adresse: leveranse@datek-inst.no. Kostnaden inkludert montering er kr. 20.000

 

For deg som allerede har ladeboks i garasjen må du ringe vakttelefonen til Datek på

22 88 66 77 eller 22 88 66 99 dersom du opplever at noe er feil eller ikke fungerer slik det skal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regnskap

 

Medlemskontingenten betales 2 ganger i året og faktura sendes i pdf på epost.

Fakturaen er spesifisert slik at det kommer frem hvor mye av kontingenten som omhandler internett. Flere medlemmer i Huseierforeningen får dekket internett gjennom arbeidsgiver fakturaene skal tilfredsstille skattemessige krav og være godkjente til bruk overfor arbeidsgiver.

 

Pr. 31.12.20 var egenkapitalen kr. 245.873,70

5 husstander har utestående kontingenten ved årets slutt, hvor dette utgjør kr 21.750,-

 

 

 

Renovasjon

Enkelte deler søppeldunk med naboen, andre har separat løsning og noen har samlet flere husstander i større ordninger. Alt i alt fungerer det fint. Rest- og matavfall hentes til ulike tider utfra hvilken ordning man har valgt.

Styret fikk henvendelser i forbindelse med papp- og papiravfall fra Bærum Kommune Renovasjon. For Anna Kreftings vei er det nå papirsekker til dette i tillegg til de ordinære plastsekkene til denne type avfall.

I Stian Kristensens vei praktiseres det ulikt om det er etablert en felles ordning eller om det individuelt skal plasseres ved avtalt sted for henting.

Bærum Kommune har fine nettsider med hentekalender i tillegg til at man kan laste ned appen “min renovasjon” eventuelt abonnere på gratis sms-løsning. De husstandene i Anna Kreftings vei som har fellesløsning med søppelboder ute ved Paal Bergs vei, har en ordning hvor hver husstand har ansvar en måned hver for at det blir måkt og ryddet ved og i boden. Når det er din tur, får du nøkkel til boden. Styreleder har reservenøkkel.

 

 

Ytre vedlikehold og trehogst

Det ble holdt en større dugnad for krattskogen mot Gommerud og i Lilleskogen i helgen 6-8.november med god deltagelse. Tynningen ble gjort i samråd med kommunen siden dette var på kommunens område og kommunen ikke har kapasitet til slik rydding av sine områder.

Vi leide en kvistkutter og fikk fliset opp masse trær.

Kostnaden for denne kutteren var kr 2.518,- hvilket gjør at styret vurderer å foreslå at denne kan erstatte noen av containerne ved en av dugnadene fremover.

 

Rotter/Skadedyr

 

På våren fikk Styret en henvendelse fra en beboer hvor det hadde blitt avdekket aktivitet av rotter.

Det ble vurdert dithen at tiltak for et større område enn kun èn husstand var i felles interesse for hele fellesområde B.

Pelias ble kontaktet og rapporterte om moderat til stor aktivitet av rotter og det ble satt ut åte.

Siste servicerapport fra november sier at samtlige kontrollpunkter var tomspiste, og aktivitetsnivået av gnagere var høyt.

Styret foreslår at serviceavtalen opprettholdes inn i 2021 for å se om bestanden av rotter kan utryddes.

Vi ber om at du ser ekstra godt rundt huset etter spor av disse dyrene, uavhengig av hvilket fellesareal du tilhører og gjør ditt for å forebygge at de trives hos oss.

Her er noen tips:

Fjern tilgang på mat: ha lokk på avfallsdunker, fjern nedfallsfrukt, bruk lukkede kompostbinger, vær forsiktig med å mate fuglene, ikke sett søppel på trappa, ikke kast avfall på bakken. Kast heller ikke mat i toalettet fordi det kan føre til at rottene søker seg til avløpsrørene.

Sikre bygningen ved å tette alle hull og sprekker slik at ikke dyrene kommer inn. Husk spesielt på at kjelleren trenger lufting, så ikke steng utlufting (ventilene), men benytt heller en finmasket netting.

Hold det ryddig, klipp gresset(!) og plant ikke busker og trær tett opptil fasaden.

Kontroller loft og kjeller jevnlig.

Hold vannlåsen i toalettet i orden.

Ha gode rutiner for renhold.

Husk at det ikke er lov å sette ut gift som et forebyggende tiltak.

 

 

Snømåking vintersesongen 2019/2020

Avtalen med Skovli løper videre.

Vinteren ble av det snøfattige slaget, men det ble strødd ved behov.

Kontaktperson mellom Skovli og Huseierforeningen er Elisabeth Prøsch. Ved henvendelser fra våre medlemmer rundt manglende snømåking ta kontakt med henne, se info på vår hjemmeside.

 

Lekeområder

Ingen oppgraderinger av disse er utført i 2019.

Trafikksikkerhet

Styret oppfordrer alle beboere til å kjøre svært hensynsfullt, aktpågivende og varsomt på våre felles veier og parkeringsplasser da disse er preget av et blandet trafikkbilde med et stort innslag av gående, både store og små. Farten skal som alltid tilpasses forholdene og etter styrets mening ikke overstige gangfart inne på våre felles veier og områder. Vi har ingen naboer å miste eller skade.

Fartsdempere ble anskaffet og montert på risikoutsatte punkter.

Etter asfalteringen som ble utført i 2019 har ikke disse demperne blitt satt opp igjen.

Flere har meldt inn at festeanordningen i asfalten ikke er god nok. Dersom man ønsker å ha fartsdempere, er det opp til den enkelte å teste eventuelle løsninger.

 

 

Parkering

Vi har begrenset med parkeringsplasser og flere husstander disponerer flere biler.

Det skal alltid være fri passasje for utrykningskjøretøy som må frem ved nødstilfeller. Om vinteren blir det ekstra smalt på enkelte steder og brøytemannskapet trenger plass til å deponere snømassene. Det er viktig at vi ikke parkerer på veien foran husene og ikke på friarealer som tilhører Bærum kommune.

Vi oppfordrer alle om å benytte garasjeplassen sin til parkering av bil, eventuelt leie ut ledig plass til en nabo slik at kapasiteten blir utnyttet fullt ut.

Styret vil også oppmuntre de av oss som har flere enn 2 biler, om å undersøke mulighetene til å leie parkering i andre garasjelag. Dersom det er fullt på parkeringsplassen vår, er det alltid ledige plasser oppe ved Gommerudbanen feks til gjester.

 

Telenor digitial

 

Avtalen med Telenor Digital ble fornyet i mars 2020 for 3 nye år.

Trond Djønne og Mona Strande tok på seg oppgaven å sjekke med ulike alternativer og hva som er best alternativ for oss.

De anbefalte å fortsette med Telenor Digital.

På julaften ble en telefonstolpe i Skytten veltet overende og dette gav brudd i TV og internettsignaler for store deler av Rykkinn.

Styret tok kontakt med Telenor Digital samme dag i forbindelse med deres “alltid på nett” garanti. På bakgrunn av dette ble Huseierforeningen godskrevet med kr 6.080,- til tross for at vi mistet signalene kun et par timer til sammen. Styret mener derfor at vi kan være godt fornøyd med leveransen på dagens avtale.

 

Mer hjemmetid betyr større behov for stabilt og raskt internett. Vi strømmer mer, vi surfer mer, vi er på hjemmekontor, har videokonferanser, spiller mer og ser betydelig mer skjermbasert underholdning. Telenor kommer med enda større valgmuligheter i 2021 i deres underholdningsunivers T-We.

Samtidig er vi varslet om en prisøkning fra mars 2021 på kr 30 pr. måned inkl. mva pr husstand.

Dette legges inn i budsjettet for 2021.

 

Hjemmeside og bruk av e-post

Eineåsen Huseierforening har hjemmeside på http://www.123hjemmeside.no/eineasen.

Denne er ment å gi relevant informasjon gjennom året, og spesielt til nye beboere.

Vi er a-jour på e-postadresser, slik at informasjonen når samtlige medlemmer. Styret prøver etter beste evne å oppdatere listene, dog har det sviktet noen ganger.

E-post til styret: eineasen@gmail.com.

Noen av naboene har opprettet egne Facebookgrupper og det er ønskelig hvis alle kan bli medlem av èn felles gruppe slik at vi kan benytte oss av enda en kanal for rask kommunikasjon.

 

 

Garasjeporter

Det er allerede 11 år siden garasjeportene ble byttet ut.

Enkelte av beboerne opplever at garasjeportåpneren har sluttet å fungere.

Hos Portspesialisten kan man enkelt og rimelig bestille ny portåpner.

Den du skal bestille heter PS-TX1. Den koster kr 449 og kommer i posten. Det følger med bruksanvisning i pakken og den er enkel å programmere selv.

 

Ps: Nå som vi har fått moderne sikringsskap til hver garasjerekke skal det ikke lenger være tilgang for privatpersoner med mindre man er kvalifisert for dette.

Styret har imidlertid fått tak i en universalnøkkel og plassert denne i en nøkkelboks.

Hvis en sikring kopler ut og garasjeporten ikke åpner eller noen mister strøm i kontakten sin må styret kontaktes.

 

 

 

Henvendelser til styret

Siden årsskiftet 2019/2020 har styret mottatt ulike henvendelser som følger:

 

Spørsmål og kommentar til nedkjørt vegskilt

Varmepumpeproblematikk

Utfordring med parkering av anleggsbiler i Stian Kristensens vei

Korrigering/tilføying av epostadresser

Informasjon vedrørende detaljregulering Eineåsen Skole

Situasjon med rotter/skadedyr

Spørsmål om dato for dugnad

Spørsmål rundt feiing

Knust lampe i en garasje

Spørsmål rundt mulig bålplass på friarealet

Bytte av Wifi ruter

Spørsmål fra ny beboer om diverse praktiske ting

Bekreftelse til arbeidsgiver på bredbåndsandel

Utdeling av Rykkinnguiden

Informasjon om arbeider med ny vannledning Rykkinnveien-tennishallen

Anmodning om felles ordning for papp/papir i Anna Kreftings vei

Vedlikehold av skogholt mot Gudmundsstien

Innspill til høstdugnaden

Spørsmål om stoppekran

Rapport vedrørende tilsyn på elektrisk anlegg

Innspill vedrørende grensejustering

Utfordringer med kjøring og parkering på interne veier

 

I tillegg kommer alle innkommende e-poster ca 5000 hva gjelder ladebokser og oppgradering av elnett, samt lukking/åpning av garasjene.

 

 

 

 

Valg av nye styremedlemmer

Arne Junker Østensen trer ut av styret etter å ha sittet i 2 perioder (4 år)

Elisabeth Prøsch sitter ut perioden frem til Generalforsamling 2022 og tar med dette totalt 4 år i styret.

 

Generalforsamling 2021 er planlagt avholdt 22. mars på klubbhuset ved Gommerud. Styret ber om at eventuelle saker til agenda blir sendt til eineasen@gmail.com innen utgangen av inneværende måned (januar)

Innkalling sammen med regnskap og budsjett vil bli sendt ut i forkant av Generalforsamlingen.

Forhåpentligvis kan denne gjennomføres uten strenge tiltak i forbindelse med Covid-19.

Nyeste kommentarer