Eineåsen Huseierforening

Standard side

Årsmelding 2021

ÅRSBERETNING FOR EINEÅSEN HUSEIERFORENING
                                  2021

Styret har bestått av følgende medlemmer :

Vera Perminow (leder og sekretær)                Anna Kreftings vei 48

Kjersti Hertzenberg-Nafstad( styremedlem) Anna Kreftings vei 32

Elisabeth Prøsch ( styremedlem)                   Stian Kristensens vei 67

Espen Røang (styremedlem)                          Stian Kristensens vei 22

Arve Kjendseth (styremedlem)                       Stian Kristensens vei 39

Thi Dang (kasserer)                                         Anna Kreftings vei 14  

Det er avholdt  6  styremøter i løpet av 2021: 

Mandag 15.februar

Tirsdag 13.april

Tirsdag 4.mai

Generalforsamling torsdag 10.juni

Tirsdag 31.august

Mandag 11.oktober

Onsdag 8.desember

Styremøte tirsdag 11,januar 22

Flere av møtene er blitt avholdt på Teams pga koronatiltak.

Styret har deltatt på befaringer på kommunens skogsområder i forbindelse med ønske om å rydde og tynne ut skogen i vårt område.

Utover dette har det vært en rekke uformelle samtaler, sms kontakt, mailer og telefonsamtaler mellom styremedlemmene og enkeltmedlemmer. Men dette anses som fritatt for referatplikt.

INFORMASJON TIL MEDLEMMENE GJENNOM ÅRET

Utsettelse av generalforsamling pga covid 19

Informasjon om ny ordning for innsamling av papir og plast i Anna Kreftings vei

Tenning av juletre på fellesarealet i lilleskogen

Nummerskilt til alle garasjer i Eineåsen Huseierforening

Informasjonsbrev angående byggearbeidene i forbindelse med utvidelse av fortau langs Stian Kristensens vei, riving av Gommerud skole og bygging av ny Eineåsen ungdomsskole.

Referat fra generalforsamlingen 10.juni.

Informasjon om dugnadene mandag 10.mai og mandag 18.oktober.

Informasjon fra skadedyrfirma angående observasjon av rotter og mus i vårt område

etterlysning av innkjøpte løse fartsdumper som har vært brukt på enkelte gangveier i vårt område

Informasjon om ladeforbruk i garasjene

Oppfordring til å benytte garasjene til parkering og ikke til lagring av andre ting.

Generalforsamling planlagt 22.mars ble utsatt pga smittevernstiltak

Generalforsamling gjennomført torsdag 10.juni utendørs ved lilleskogen

NYE BEBOERE I 2021

Anna Kreftings vei 30

HUSEIERSKIFTE

Styret skal ha beskjed fra selger om eierskifte. Styret sender velkomstbrev  til nye beboere med informasjon og opplysning om hjemmeside og Facebookside.

DUGNAD OG VEDLIKEHOLD

Vårdugnaden ble gjennomført, men det ble dessverre heller ikke denne våren  organisert servering og fellessamling etter dugnaden pga smittesituasjonen.

På høstdugnaden leide vi en kvistkutter. En huseier påtok seg bestilling og henting av kutteren og to medlemmer påtok seg ansvaret for betjening av kutteren av sikkerhetsmessige grunner. Vi bestilte en container mindre enn vi pleier til hageavfall. Det fungerte godt og styret anbefaler at vi fortsetter å bestille en fliskutter som erstatning for en container. Det blir også rimeligere.

Det ble ryddet i småskogen i lilleskogen etter merking av kommunen. Det er behov for ytterligere rydding neste år. 

TRÆR OG BESKJÆRING LANGS PAAL BERGS VEI

Vi har sjekket med kommunen hvem som har ansvar for beskjæring av trær og busker langs Paal Bergs vei i vårt område og fått til svar at det er vi som må besørge slik beskjæring. Kommunen rydder kun rundt busskur hvis det er til hinder for trafikk og hvis det sperrer for utsikten. Noen av trærne langs veien og på vollen langs veien er blitt svært høye, så vi må vurdere om noe bør gjøres med dem.

TILFLUKTSROMMET VÅRT

Styret har vært i kontakt med Direktoratet for sivilt beredskap angående tilfluktsrommet som tilhører vår huseierforening. Tilfluktsrommet er ikke holdt ved like etter at myndighetene bestemte at det ikke lenger var lovpålagt å holde tilfluktsrom ved like. Nå er imidlertid dette endret slik at alle tilfluktsrom skal være operative i løpet av 48 timer ved behov. Det er vi som eiere som er ansvarlige for at dette skjer. Vi må derfor få en oversikt over hva som skal til for at vårt tilfluktsrom blir godkjent igjen. Vi har blant annet ikke verken strøm, vann eller ventilasjon i rommet i dag. Styret vil kontakte kommune og direktorat for å forhøre seg om vi kan få noe støtte til eventuelle utbedringer. Det kan også bli aktuelt å innkreve en ekstraordinær innbetaling fra huseierne hvis utgiftene til utbedringene blir store.

ASFALTARBEID

Det har ikke vært gjennomført eller planlagt noen nye asfalteringsarbeider det siste året.

GATELYS

Det ligger en link på Huseierforeningens hjemmeside hvor adressen til gatelys som mangler, kan legges inn slik at kommunen får beskjed om å komme og rette feilen.

EL-BIL LADING

Det ser ut som “barnesykdommene” i forbindelse med oppgraderingen av anlegget vårt og installasjon av ladere i garasjene våre nå på det nærmeste er over.  Et par beboere har påtatt seg å følge opp Datek og har kommet fram til gode samarbeidsrutiner med dem.

STRØM I GARASJEANLEGGENE

I forbindelse med et lynnedslag i det gamle, elektriske anlegget i  noen garasjer i Anna Kreftings vei i sommer, kom vi opp i en situasjon hvor vi må bestemme hvem som skal dekke utgiftene når det oppstår feil, skader eller mangler i det som må betegnes som infrastrukturen i fellesgarasjene våre. Vi fikk en relativt stor regning for feilsøking og utskifting av strømbokser etter jordingsfeil og kortslutning. Dette gjelder strømmen som går til lys og portåpnere i garasjene. Dette ble ikke skiftet i forbindelse med ladeinvesteringen vi gjorde og anlegget og sikringskapene er derfor gamle.

Styret foreslår at huseierforeningen dekker utgifter som måtte oppstå i dette anlegget, da det ofte er umulig å lokalisere feilen til enkeltgarasjer. Hvis dette medfører større utgifter enn antatt, må eventuelt fellesutgiftene økes.

REGNSKAP OG BUDSJETT

Medlemskontingenten betales to ganger i året og faktura sendes ut på mail som en pdf- fil. Fakturaen er spesifisert slik at det kommer frem hvor mye av kontingenten som gjelder internett. Flere huseiere har også i år etterlyst dokumentasjon som de trenger overfor arbeidsgiver som dekker internett for dem. Fakturaen fra huseierforeningen skal tilfredsstille både skattemessige krav og være godkjent som dokumentasjon overfor arbeidsgiver.

Per 1.1.2022 er samtlige husstander ajour med medlemsavgiften. Styret har fulgt opp dem som ikke hadde betalt innen fristen ved å ta personlig kontakt med dem det gjaldt og har da lyktes i å få inn kontingenten. For fremtiden vil vi legge et mindre gebyr på fakturaen dersom huseiere ikke betaler etter første purring, slik vi har anledning til.

Ut fra regnskap for i år og budsjettforslag for 2022, vil styret foreslå å øke medlemsavgiften med kr.500 per termin. Medlemsavgiften har stått på stedet hvil i flere år og nå har våre faste utgifter økt betydelig.

RENOVASJON

Vi har ulike ordninger for renovasjon i vår forening. Noen deler søppeldunk med naboen, noen har separat løsning og i Anna Kreftings vei har alle unntatt to husstander, en fellesbod for rest og matavfall som tømmes to ganger i uken ute ved Paal Bergs vei.

Kommunen reduserte i høst innsamling av papir, papp og plast til en gang i måneden med sekker plassert helt ute ved veien. Denne ordningen fant flere i Anna Kreftings vei utilfredsstillende, og flertallet av husstandene ønsket da å  motta et  tilbud om ukentlig tømming av papp, plast og papir fra to utplasserte containere ute ved Paal Bergs vei. Ordningen er nettopp startet, så den er ikke evaluert ennå.

ROTTER OG SKADEDYR

Vi har per i dag en serviceavtale med Pelias som styret foreslår opprettholdt. Siste rapport er fra november 2021.Dersom  noen registrerer skadedyr, vil styret gjerne ha beskjed så vi kan å få satt ut kontrollpunkter. Siste rapport viser at det har vært aktivitet av mus på samtlige kontrollpunkter og også av rotte  på et kontrollpunkt.  Neste sjekk er i februar og det vil da være tydeligere om det fortsatt er et problem. Vi oppfordrer alle huseiere til å gjøre det de kan for å forebygge mus og rotteplage i vårt område:

Fjern tilgang på mat

Ha lokk på avfallsdunker

Være påpasselig ved mating av fugler

ikke sett søppel på trappa

Fjern nedfallsfrukt fra hagen

Bruk lukkede kompostbinger

Ikke kast avfall på bakken

Kast ikke matavfall i toalettet

Tette sprekker og hull i yttervegger

Bruk finmasket netting i lufteventiler

Rotte og musegift er ikke tillatt satt ut

SNØMÅKING OG STRØING 

Avtalen med Tron Skovli løper videre. Det er ikke mange tilbydere som er interessert i jobben i vårt område. Vi var i det store og hele fornøyde med sesong 20/21. Både måking, strøing og oppsamling av grus på gangveiene ble tilfredsstillende utført. 

Vi har fått flere klager for starten av sesong 21/22 og har kontaktet Skovli om dette. Det gjelder både at måkingen har kommet for lang til etter snøfallet og at den har vært slurvete utført. Det ser også ut som det er blitt brukt større maskiner i år på våre smale gangveier. Dette har ført til skader både på et garasjebygg i SK og ødelagt mur i AK. Styret er i dialog med Skovli om dette, men oppfordrer også huseiere som opplever skader på sine eiendommer om å kontakte Skovli direkte med den konkrete saken. Elisabeth Prøsch i styret er kontaktperson for måking og strøing og kan kontaktes når det gjelder dette.

LEKEPLASSER

En lekeplass i vårt område er avviklet på nedsiden av Anna Kreftings vei. Vi må vurdere om det er behov for å oppgradere lekeplassene hos ettersom det foregår et generasjonsskifte i mange av våre boliger, og det blir flere småbarn i vårt område.

I forbindelse med dugnaden i høst, ble det meldt bekymring til styret fra huseiere som mente at en sykkelrampe som var bygget nedenfor Gommerudbanen i skogen, var farlig og burde fjernes. Det viste seg at det var en av våre beboere som hadde bygget rampen Det var ulike meninger blant huseierne om saken og styret konkluderte med at den var bygget på kommunens område og at de som var bekymret for dette, måtte kontakte kommunen om saken.

TRAFIKK OG PARKERING - EN GJENGANGER

Vi vil igjen minne om at vi har begrenset med parkeringsplasser på vårt område og at huseiere må bruke garasjen til biler og ikke til å lagre andre ting. Eller eventuelt leie ut garasjen til en nabo som ønsker to garasjeplasser. 

En ekstra bekymring nå har vært om det vil bli ytterligere press på parkeringsplasser ved fremmedparkering under bygging og senere ved drift av nye Eineåsen skole. Det legges opp til svært få parkeringsplasser til personalet ved den nye skolen. Da fortauet i SK ble utvidet i høst, var man redd for at parkeringsplassene langs veien skulle bli borte. Det viste seg heldigvis at man fikk beholde plassene langs veien som før. Flere hager langs veien ble imidlertid barbert fordi gjerder og hekker var plassert på kommunens grunn, Noe mange av hageierne nok ikke var klar over. For øvrig oppfordrer vi igjen alle til å vise varsomhet ved kjøring og parkering på gangveier og parkeringsplasser og unngå kjøring og parkering på gangveiene mest mulig.

TELENOR DIGITAL

 Vi viderefører avtalen med Telenor for levering av internett og TV signaler. Vi inngikk en avtale i mars 2020 som varer i tre år. Fra mars 2021 økte prisen med 30 kr per måned per husstand.

HJEMMESIDE OG E-POST

Eineåsen huseierforening har en hjemmeside på http://www.123hjemmeside.no/eineasen

Vi har videreført abonnementet på denne hjemmesiden.

e-post til styret ; eineasen@gmail.com

Mange huseiere er også med i en Facebooksiden for Eineåsen huseierforening. 

Styret kommuniserer med huseierne på mail og legger ut aktuell informasjon både på hjemmesiden og på Facebooksiden.

Espen Røang i styret er kontaktperson for hjemmesiden og Facebooksiden.

GARASJEPORTÅPNERE
Portåpnere kan bestilles rimelig på Portspesialisten. Den du skal bestille heter PS-TX1.

Hvis du har problemer med å installere den nye åpneren, kan flere i styret være behjelpelige med å installere den for deg.

Styret har ellers tilgang til en nøkkel til sikringsskapene ute. Nøkkelen ligger i en nøkkelsafe som står på postkassestativet til en av husrekkene i SK. Hvis hovedsikringen skulle gå, kontakt en i styret,

EINEÅSEN HUSEIERFORENING ER 50 ÅR I 2022

Huseierforeningen vår ble stiftet for 50 år siden denne våren. Styret vil undersøke om det er interesse for noen form for feiring eller markering av denne milepælen blant medlemmene våre.

VALG AV NYE STYREMEDLEMMER

-Elisabeth Prøsch (SK67) har sittet i styret i fire år og går dermed ut av styret..

-Kjersti Herzenberg- Nafstad (AK 32) har sittet i styret i to år og går dermed ut av styret.

-Vera Perminow (AK 48) har sittet i styret i to år og går dermed ut av styret. 

-Espen Røang (SK22) har sittet i styret i et år og er ikke på valg

-Arve Kjendseth (SK39) har sittet i styret i et år og er ikke på valg

- Kasserer Thi Dang (AK14) har sittet i styret i et år og er ikke på valg

HVIS NOEN VIL FORESLÅ SEG SELV ELLER ANDRE TIL NOEN AV DE LEDIGE STYREMEDLEMSPLASSENE, MOTTAS FORSLAG MED TAKK!

GENERALFORSAMLING 2022 er planlagt avholdt i Klubbhuset ved Gommerudbanen mandag 21.mars 22 kl 19.00 hvis koronasituasjonen tillater det.

Styret ber om at eventuelle saker til agenda blir sendt til eineasen@gmail.com innen utgangen av januar.

Innkalling sammen med regnskap og budsjett vil bli sendt ut minimum to uker før Generalforsamlingen.

Nyeste kommentarer